Uw reddingsvest zelf controleren

Hoe inspecteer ik zelf mijn automatisch reddingsvest?

Hoe fijn is het om een (semi)automatisch reddingsvest te dragen. Ze zitten comfortabel, belemmeren je niet in je bewegingen en, belangrijk, het redt je mocht je een keer overboord gaan.

Toch is het goed om uw vest regelmatig te controleren of alles nog conform de regels is. U kunt uw (semi)automatische reddingsvest natuurlijk naar ons brengen om te laten controleren. Maar een tussentijdse inspectie is ook goed zelf uit te voeren en een stuk makkelijker dan u misschien denkt.

Allereerst bekijkt u het vest van alle kanten. Ziet het er nog goed uit? Zitten er geen losgetornde naden aan? Werkt het klittenband nog goed? Geen slijtage door wrijving of UV straling?

Als dat er goed uitziet, maakt u het klittenband los om het eigenlijke vest (de blaas) bloot te leggen. Bekijk dat ook goed of er geen weer in zit, ook aan de binnenkant. Dit kunt u door de stof heen zien. Zien de reflectoren en het blaaspijpje er nog goed uit? Dan door naar het CO2 patroon.

Zit het CO2 patroon nog goed vast? Het moet goed stevig aangedraaid zitten. Als het loszit, dan betekent het dat u het vaker even moet controleren.

Draai dan het patroon los en kijk goed of het niet gecorrodeerd is en natuurlijk niet geperforeerd. Bij perforatie natuurlijk sowieso, maar ook bij corrosie moet het vervangen worden. Ook kunt u het gewicht controleren. Op het patroon staat het minimum aantal gram dat het moet weten. Legt u het patroon op een digitale  weegschaal en het zal u vertellen of het niet stiekem is leeggelopen.

Vervolgens kunt u controleren of het activeringsmechanisme nog goed op zijn plaats zit. Omdat u het patroon hebt verwijderen kunt u controleren of het goed werkt door aan het koordje te trekken. Kijk dan ook nog even naar het smelt- of zouttablet. Deze heeft een beperkte levensduur. Controleer daarvoor met de leverancier van het vest. Maar hou er rekening mee dat de levensduur afhankelijk is van opslag en vochtigheid (aan boord). Een vochtiger omgeving zorgt voor een kortere levensduur. Even controleren kan dus geen kwaad. En tijdig verwisselen in zeker geen overbodige luxe.

Wat u ook graag wil weten is of het vest, eenmaal opgeblazen, wel goed opgeblazen blijft! Dus dan is het nu tijd om het vest op te blazen. Idealiter doet u dat met een (luchtbed)pompje. Op die manier komt er geen vocht in het vest, wat mogelijk wel gebeurt wanneer u het met de mond opblaast. Eenmaal opgeblazen laat u het 24 uur liggen. Is het de volgende dag nog stevig, dan weet u dat het goed is. En ga er ook eens mee in het water liggen, doe het dan wel als het wat warmer is, dan kunt u ook ervaren hoe het drijft met een reddingsvest.

Dan schroeft u nu het patroon weer terug, eventueel met een beetje vaseline op het schroefdraad om oxidatie tegen te gaan. En vouw het vest volgens de regels weer zorgvuldig op volgens de gebruiksaanwijzing. Let erop dat u het koordje niet met het vest opvouwt, maar dat het buiten het vest hangt, waar u het kunt vinden in geval van nood.

Naast deze controle die u zelf kunt uitvoeren blijft het verstandig om het vest eens in de twee jaar door een erkend bedrijf te laten controleren. En zorg ervoor dat u een reserve-set aan boord hebt om patroon en smelttablet te vervangen. Het kan natuurlijk zomaar gebeuren dat een vest geactiveerd wordt door een flinke golf. En uiteraard geldt hier ook; better safe than sorry!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden